Rynkowy ubytek wartości pojazdu
Jest to utrata wartości pojazdu z tytułu wystąpienia uszkodzenia o charakterze kolizyjnym. Określa go różnica pomiędzy wartością rynkową pojazdu przed uszkodzeniem, a jego wartością ustaIoną po przeprowadzeniu naprawy powypadkowej wykonanej prawidłowo, zgodnie z technologią zalecaną przez producenta, w warsztacie naprawczym spełniającym wymagania techniczne i kadrowe
do wykonania takich prac.
Rynkowy ubytek wartości pojazdu zależy od m.in:
• Zakresu uszkodzeń pojazdu w następstwie szkody
• Stanu technicznego pojazdu przed kolizją/wypadkiem
• Okresu eksploatacji pojazdu
• Typu i modelu pojazdu.
Pojęcie ubytku wartości następuje w przypadku:
• naprawy wykonanej poprawnie – bez wad wykonawczych,
• naprawy wykonanej zgodnie z technologią producenta pojazdu,
• użycia nowych części zamiennych,
• gdy nie zaistniała szkoda całkowita,
• gdy doszło do pierwszego uszkodzenia na lakierowanych, metalowych elementach stałych nadwozia pojazdu.
Do wyliczenia Rynkowego ubytku wartości pojazdu stosuje się Instrukcję określania rynkowego ubytku wartości pojazdów sporządzoną przez Stowarzyszenie rzeczoznawców samochodowych EKSPERTMOT.
W opracowanym przez EKSPERTMOT dokumencie utratę wartości pojazdu oblicza się dla:
• Samochodów osobowych i terenowych w wieku do 6 lat
• Samochodów ciężarowych o masie do 3,5 tony w wieku do 4 lat
• Samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony do 3 lat
• Motocykli do 3 lat.
Odszkodowanie za ubytek wartości handlowej wypłacane jest w ramach świadczenia z OC.
Zgodnie z art. 361 § 2 Kodeksu Cywilnego masz prawo do pełnej kompensacji szkody.
W przypadku spełnienia warunków prosimy o zgloszenie roszczenia za pośrednictwem adresu szkody@trasti.pl